نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5169
-
الف
+

طاق «چهل زینه» در «قندهار» + عکس

در این گزارش با طاق «چهل زینه» یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و فرهنگی افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، طاق «چهل زینه» یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و فرهنگی افغانستان است که در دوران ظهیرالدین محمد بابر احداث شده و یادگاری از دوران حکومت بابری‌ها در افغانستان می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی طاق «چهل زینه» در سمت غرب ولایت قندهار افغانستان و بر فراز کوه «سر پوزه» در مکانی سرسبز و مشرف به رودخانه ارغنداب زیبایی آن را دو چندان نموده است.

این بنای تاریخی با تلفیقی از هنر معماری اسلامی و هندی، در خود نوشته‌هایی به زبان فارسی و خط نستعلیق جای داده است؛ امری که سبب شده مردم افغانستان بیشتر با این اثر باستانی ارتباط برقرار کنند.

در این کتیبه‌ها در مورد احترام به حقوق انسان‌ها، موجودات زنده، احترام به بزرگ‌ترها، شکار نکردن حیوانات و صید نکردن ماهی و امثال آن نوشته شده است.

نام اصلی چهل زینه «رواق جهان نما» می باشد که در کتیبه های داخل رواق به این نام درج گردیده است.

باستان‌شناسان بر این باورند که طاق «چهل زینه» در زمان حکومت ظهیرالدین محمد بابر ساخته شده است. هرچند این بنا نسبت به سایر آثار باستانی افغانستان قدمت کمتری دارد، اما در زیبایی و جذابیت با آن‌ها برابری می‌کند.

کار ساخت «چهل زینه» حدود 13سال به درازا کشیده و هنرمندان بسیاری برای تکمیل این بنا زحمت کشیدند.

این بنای تاریخی را از نظر شکل ظاهری رواق یا طاق گونه‌اش به چند بخش مجزا تقسیم می‌کنند؛ فضای داخلی رواق، قسمت مستطیل‌شکل طاق، پله‌ها و قسمت بیرون آن.

فضای درون رواق به شکل اتاقی کوچک است که بسیار ساده و با کم‌ترین اشکال و نگاره‌ها ساخته شده است. خود طاق به صورت مستطیلی سرپوشیده است که دو متر عرض و سه متر طول دارد. این فضا با چهل و چهار پله به دامنه کوه متصل می‌شود. فاصله بین هر پله را حدود هفتاد سانتی‌متر می‌دانند.

با قدم گذاشتن روی این پله‌ها گویی بر روی تاریخ قدم می‌گذاریم. هر زینه یا پله راوی یک داستان از گذشته‌های این سرزمین است و گویا با طی کردن این زینه‌ها و شنیدن هر داستان، یک قدم به قعر تاریخ نزدیک می‌شویم.  

طاق «چهل زینه» بنایی زیبا و دیدنی است که همچون سایر آثار باستانی افغانستان رو به تخریب است. تعدادی از پله‌‌ها و طاق، تا حدودی از بین رفته‌اند، ولی این بنا هنوز استوار و دیدنی است.

بیشتر بخوانید:

طبیعت دیدنی و سرسبز کوه کورحاتم در افغانستان

ساحه باستانی «ت‍په مرنجان» مکانی برای گودی پران بازی

«کنر» ولایتی سرسبز و خوش آب و هوا در افغانستان + ویدیو

م ح

نظر شما
ارسال نظر